Een recente studie naar de transitie van arts-in-opleiding naar medisch specialist biedt enkele interessante uitkomsten.

Van de onderzochte  840 nieuwe medisch specialisten voldeed 10% van de startende specialisten aan de criteria voor burnout en 18% scoorde hoog op de subschaal emotionele uitputting. Hoewel deze uitkomst al opmerkelijk is, geeft met name de gevonden oorzaak hiervoor stof tot nadenken. Deze blijkt niet te liggen in het feit dat men zelfstandig medische handelingen moet uitvoeren. In plaats daarvan blijk de ervaren onvoorbereidheid voor de generieke competenties is gecorreleerd met burnout onder startende specialisten (r = 0,15, p <0.00). Startende artsen voelen zich nauwelijks voorbereid op de organisatorische, financiële en leiderschapscompetenties die binnen het ziekenhuis nodig blijken te zijn.

In een tijd dat medisch specialisten zelden nog zich alleen kunnen richten op de uitoefening van het eigen medisch vak en in plaats daarvan in toenemende mate een beroep wordt gedaan op generieke competenties binnen multidisciplinaire zorgtrajecten, is het verbazingwekkend dat de medische opleidingen in Nederland hun studenten hiertoe zo beperkt voorbereiden.

Voor ziekenhuizen biedt dit een kans. Al jaren bieden veel niet-medische organisaties jong aanstormend talent een traineeprogramma waarbij men snel kennis en vaardigheden kan opdoen die nodig zijn om effectief binnen het bedrijf te functioneren. Met de invoering van de integrale bekostiging in 2015 neemt de behoefte aan medisch specialisten die de taal spreken van het management sterk toe. Een traineeprogramma voor nieuwe medisch specialisten die jonge artsen toerust op gebieden als financiën, zorgverkoop en lean management kan hen helpen zich te ontwikkelen daar waar het huidige opleidingsprogramma tekort schiet. Daarbij ontstaat een beter begrip van het reilen en zeilen van een ziekenhuisorganisatie en de eigen rol van een medisch specialist daarbinnen.

Een integraal opleidingstraject met aandacht voor generieke competenties kan zo bijdragen het welbevinden van de startende medisch specialisten en voor de ziekenhuisorganisatie als geheel.

Bron: Westerman, Michiel, et al. “The transition to hospital consultant and the influence of preparedness, social support, and perception: A structural equation modelling approach.” Medical teacher 35.4 (2013): 320-327. DOI: 10.3109/0142159X.2012.73538

 

Delen

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *